Sunday, August 17, 2014

Kisah Si Ollie

Assalamualaikum

Mesti korang tertanya2 siapa Ollie ni kan? Ok, meh sini aku nak cerita..sebenarnya dah lama aku cari anak kucing parsi..walaupun kat rumah dah ada kucing kampung seperti Cherry, Miu Miu, Hazel, Leo, dan Choco..tapi aku still nak ada anak kucing parsi yang boleh dimain2 dalam rumah..eerr, sebenarnya lupa nak cerita.baru-baru ni Hazel beranak lagi..dapat 5 ekor anak kucing..Cherry dengan Miu Miu tu pun tunggu masa je nak masuk wad bersalin tu..haa, korang boleh imagine tak kat rumah nanti ada berapa banyak kucing? Kitorang memang dah selalu alami perkara macam ni..tapi buat pengetahuan, biasanya kucing2 yang baru lahir tu tak hidup lama..disebabkan ibu2 mereka yang meroyan tukar anak sama suka, kadang-kadang lupa bagi minum susu, kadang-kadang tukar tempat sana sini..last2 anak2 kucing tu mati..redha jela kan..dah memang ajal anak2 kucing tu..biasanya yang akan hidup sekor je dan menjadi kucing kesayangan ibu2 yang baru beranak tu..hihihi..

ok, cerita pasal Ollie ni..sebenarnya aku duk usha anak2 kucing parsi tu harga semua memang boleh tahan la..ada yang jual RM 250-RM 650..memang tak pernah jumpa harga bawah dari tu..so aku ni macam redha, haritu dah nak terbeli seekor anak kucing warna putih dengan harga RM 200..konon tu je yang paling termurah aku jumpa..tapi bila tanya kucing tu rupanya mix persian je..kucing jenis Domestic Long Hair dan kalau tak silap ibu kucing tu DLH je..bukan pure persian la..dah mix..baka bapa jenis Domestic Short Hair..tapi kucing tu ikut baka ibu dia..jenis bulu panjang tapi(ceh, tak abis2 tapi) anak kucing tu jenis badan kecik dan tak gemuk..aku ni dah confused..macam ragu2 jer..last2 aku tak beli kucing tu..lepas tu aku terjuma lagi kat kuantan ni, ada orang nak jual anak kucing beharga RM 250, memang cute tapi bila tanya dah abis anak kucing tu..aku ni macam kecewa tahap gaban la kan..pastu owner tu ada suggest nak bagi aku free seekor anak kucing parsi ni..dia cakap anak kucing tu boring tinggal seekor je sebab adik beradik dia dah orang lain beli..tapi yang tak bestnya sebab kucing tu dah kurus tak cukup susu..dia bagitau kalau aku sanggup nak jaga, dia nak bagi free..

aku tanya kucing tu kurus sangat ke? dia cuma bagi gambar kucing tu masa tengah gemuk..memang comel warna putih cream..aku mintak gambar kucing tu yang latest tapi dia tak bagi2..last2 dia cakap tak apa la biar dia jaga dulu sampai kucing tu dah ok..aku ni memang la excited nak kucing tu tapi aku nak tahu la juga dah jadi kurus macam mana..kang tak pasal2 makin jadi kurus ke kucing tu..takut jugak aku nak ambil risiko..so owner kucing tu cakap dia nak jaga dulu..bila aku tanya kalau nak ambil after raya boleh? dia cuma bagitau aku "InsyaAllah, nanti akak bagitau balik..kalau ada rezeki adik ada la ye"..so ayat dia berbunyi macam tak nak bagi kat aku pulak..agaknya dia fikir kalau kucing tu dah sihat dan gemuk, buat apa dia nak bagi free kat aku kan? mesti boleh jual mahal lagi kucing tu..so, aku putus harap..malas dah aku ambil dengan akak tu, sebab rasa dah tak ada harapan kan..

last2 seminggu sebelum ni, aku terjumpa satu lagi owner kucing yang jual anak kucing parsi murah sangat2..memang korang susah nak jumpa owner yang begitu bermurah hati jual anak kucing parsi dengan harga RM 100 je..what? RM 100? Yup, korang tak tersalah baca..memang harga tu la yang aku dapat beli Ollie..owner tu cakap kucing tu mula2 dia dapat dari cousin dia yang memang beli pure parsi yang mahal..then, dia jaga kucing tu dan sekarang ni kucing tu membiak..tu yang anak kucing dia ada banyak.. 12 ekor kesemuanya yang dia nak jual..dia cakap kucing tu bunting lagi, kena tunggu batch lain pulak..masa aku tengok gambar tu, nampak warna hitam, oren+ putih je..lepas tu aku tanya dia warna tu je yang available ker? lepas tu baru dia bagi gambar baru..ada yang warna full putih, full hitam, full kelabu, hitam+putih, oren+putih..ok, mata aku dah nampak kucing full kelabu tu..memang dah lama aku usha anak kucing warna kelabu macam tu..entah kenapa nampak comel pulak..last2 aku booking kucing tu..booking punya la lama tapi tak bayar deposit pun..aku mintak nak bayar dulu tapi owner yang pemurah tu cakap suruh bayar masa dapat anak kucing nanti..punya la baik dia simpankan kucing tu kat aku..sepatutnya amik hari jumaat..tapi tak dapat ambil pulak..janji hari sabtu pun tak dapat ambil..sama2 busy..last2 janji hari ahad petang tapiiii ahad malam yang aku dapat datang ambil..redha je owner tu tunggu aku datang..so lepas dah ambil kucing tu, bawa masuk dalam sangkar dan letak dalam kereta, kucing tu punya la bising sambil panjat2 sangkar tu..takut betul dia..

aku dan sekeluarga ni berdesup pergi cari tempat untuk beli bekas makanan, minuman dan tempat membuang untuk kucing tu..bayangkan gila tak gila la..dah dapat kucing baru nak pergi cari bekas..memang poyo cik eyra cara kau ni..hahaha..buat pengetahuan sangkar tu pun baru dibeli hari sabtu..hoho..dah bawak masuk rumah..kucing tu still berbunyi sambil panjat2 sangkar..tapi lepas dah buka sangkar tu dan orang dah ambil pegang2 dia, terus terdiam..maybe dia takut naik kereta..malam tu jugak dia start main lari2 dalam rumah aku..macam dah duduk bertahun2 kat rumah tu gayanya..tak takut langsung..malam tu dapat ajar dia makan je..minum dengan membuang tak sempat nak ajar lagi..tapi bangun pagi tadi nampak macam dia dah pandai membuang air kecil kat pasir yang dah sediakan..fuhh, selamat la kalau macam tu..haa, lupa nak bagitau, kisah nak bagi nama ni memang pening kepala sebab sampai sekarang aku tak tahu kucing tu betina or jantan..tanya owner pun owner tak tahu bezakan..padah betul..kesimpulannya banyak nama yang kami sekeluarga cadangkan dan direject beramai2..akhirnya nama yang diberi hasil pencarian aku di Google adalah Ollie..nama tu dengar macam sedap..jadi, terus melekat nama dia Ollie sampai sekarang.. :)

p/s: nanti aku ambil gambar dia banyak2..ni gambar yang aku dapat dari owner dia masa mula2 aku nak ambil si Ollie ni..


NAMA: OLLIE
UMUR: 2 BULAN
TARIKH LAHIR: 17/6/2014


~terima kasih membaca kisah Ollie :p

No comments:

Post a Comment