Thursday, November 20, 2014

Kehilangan Oreo

Assalamualaikum

Bila aku fikir2 balik, dan bila aku check balik entry yang lepas2 ni baru aku perasan aku tak buat entry khas pun pasal kucing kesayangan aku yang dah tiada tu. Sebelum ni aku ada buat entry pasal kucing kesayangan aku yang bernama Oreo kan? Tapi kucing tu tak lama pun dengan kitorang sekeluarga. Dalam 2 minggu macam tu je. Dah ajal dia nak buat macam mana. Tapi dalam masa 2 minggu tu dah cukup gembira dah bagi aku..Oreo memang kucing yang baik..tak banyak kerenah..Comel sangat.. Memang masa Oreo tu mati aku menagis tau..Nak pergi kerja pun muka spoil gila..

Malam last dia bersama kami tu, memang dia dah bagi tanda2 yang dia tak lama dengan kami. Aku memang sedih sangat sebab malam before dia mati tu dia tidur atas aku..Dia manja sangat..Oreo ni kalau nak tahu jenis kucing yang gembira. Memang sentiasa aktif bermain je. Tapi nampak lain macam malam tu sebab dia slow motion.Nak berjalan pun slow..Pastu pandang aku dengan mata dia yang sayu je. Malam tu jugak boleh dia terkencing atas aku. Aku masa tu jugak berlari bawak Oreo pergi dapur cuci2 sikit dia.. Pastu terus aku tukar baju, ambil baju aku yang terkena kencing kucing tu dan basuh. Memang menggelabah betul. Dah la aku sorang2 je kan. Yang lain semua dah masuk tidur.

Lepas Oreo terkencing tu, aku angkat lepas tu masukkan dalam sangkar dan letakkan dia dalam buai kucing. Tapi Oreo macam dah tak larat dah..Macam tu aku letak dia tidur, macam tu la dia tak berganjak..Tak mampu nak gerakkan badan. Pelik aku, macam drastik sangat perubahan dia. Padahal masa dia tidur atas aku masa aku tengok tv tu, dia still boleh bergerak lagi. Ok, aku dah rasa tak sedap hati, aku masuk tandas dan cuci2 muka siap2 untuk tidur. Lepas keluar tandas, aku check Oreo lagi, aku nampak Oreo tertidur pada besi2 sangkar tu. Aku ni macam panik la. Tak pernah2 lagi Oreo tertidur kat besi2 tu. Aku pergi dekat lagi. Baru aku nampak dia terbuang air besar kat situ(ayat sopan je terbuang air besar). Dia macam tak mampu nak bergerak pergi ke pasir yang dikhaskan untuk membuang. Padahal jarak dekat je. Dalam sangkar jugak. Sangkar tu pun tak besar mana. Tapi dah nampak dah perubahan yang ketara. Dia memang tak mampu sangat2 nak bergerak. Padahal sebelum ni Oreo kucing yang sangat aktif.

Aku angkat Oreo perlahan2, lepas tu aku letakkan dia dalam buai. Aku gosok2 kepala dia. Dia pandang je muka aku. Aku dah bergenang air mata dah. Aku tahu Oreo sakit. Aku masuk dalam bilik terus bukak tab dan search dalam internet tanda2 kucing sakit. Apa ubat yang patut aku bagi. Aku nekad esok nak bawak Oreo pergi klinik vaterinar. Kesian tengok dia macam tu. Malam tu aku memang tak lena tidur, takut bangun pagi nanti dapat berita yang tak best. Tapi lama2 aku tertidur jugak. Tak tahu pukul berapa. Subuh tu ma aku kejut untuk bangun subuh. Tapi ma aku tak kejutkan untuk solat je. Ma aku bagitahu Oreo dah tak ada. Aku memang terkejut sangat. Tu la benda yang paling aku tak nak dengar dari semalam. Aku bangun pergi pada sangkar dia, aku tengok Oreo tu macam tengah tidur je. Tak nampak langsung dia dah tak ada. Macam tak percaya.

Aku pergi kerja hari tu memang bad mood betul. Aku sampai tempat kerja pun, bila ingatkan Oreo aku menangis. Mujur masa tu boss aku tak datang lagi. Kalau tak ada dia ingat aku putus cinta pulak. Jadi, sampai di situ sajalah Oreo membesar dengan kami. Umur dia baru 2 bulan lebih kalau tak silap aku. Sekejap sangat masa dia bersama kami sekeluarga tapi dah cukup menggembirakan.


Dear Oreo, terima kasih sebab pernah muncul dalam hidup kami. Bagi kami kegembiraan. Tak banyak kerenah. Tak cerewet. Sentiasa happy. Walaupun sekejap, kami sentiasa ingat masa2 bersama. Terima Kasih. 




NAMA: OREO
UMUR: 2 BULAN SETENGAH
TARIKH LAHIR: 17/6/2014


2 comments:

  1. Sebijik macam kucing saya time kecik . Nama oreo jugak .

    ReplyDelete
  2. owh ye? Slalu kalau kucing warna macam ni mesti nama Oreo kan..hihi :)

    ReplyDelete