Sunday, November 9, 2014

Benarkah Orang Melayu kurang adab?

Assalamualaikum,

Amboi, bukan main lama aku tak muncul dalam blog ni kan? Tiba2 letak tajuk yang sangat menjengkelkan seperti itu? Memang tak munasabah..mari lah aku jelaskan sikit ye..sebelum ni aku busy dengan persiapan perkahwinan Cik Og..dia dah kahwin uolss..jadi haruslah kita panggil dia Puan Og sekarang ni ye..hihi..part kahwin tu nanti aku cerita entry lain..lagi satu cerita berkenaan kucing kesayangan aku yang bernama Oreo dulu tu(aku pernah buat entry before ni) dah mati..sedih sangat2..tapi selepas tu aku bela seekor lagi yakni adik beradik dia jugak..tapi warna putih cream.badan dia macam kucing siam..ada corak2 bahagian telinga, muka, kaki dan tangan.mata warna biru..oh, so sweet dan comel sangat..kami bagi nama Olaf kononnya bak salju..tapi sikap Olaf jauh beza dengan salju yang syahdu dan lembut itu..Olaf kami ni ganas tahap gaban..yang tu pun nanti aku cerita di entry lain la ye..

Berbalik kepada topik asal, betul ke orang Melayu kurang adab? Sila baca habis entry aku ni, jangan baca separuh jalan hokeh..kehkehkeh..Rasanya dah ramai tahu, melayu memang sinonim dengan orang yang sopan santun dan berbudi pekerti sejak dari dulu lagi..memang tak dinafikan melayu terdahulu lebih berhemah dalam berkata2..kalau tak, mana mungkin kita ada pantun2, bahasa kiasan, simpulan bahasa..ini menunjukkan orang dahulu memang sangat mementingkan adab dalam berbahasa..Contohnya orang dahulu kalau nampak anak gadis memasak di dapur sambil bernyanyi, mereka melarang anak tersebut menyanyi sambil memberitahu alasan jika menyanyi di dapur sambil memasak ,nanti bakal berkahwin dengan orang tua..padahalnya mereka tak mahu nanti makanan tersebut terpercik air liur ke, terlupa letakkan bahan2 dalam masakan, ataupun menjadi kurang teliti dan lalai dalam memasak sehingga menyebabkan kemalangan..haa, kan macam tu sebenarnya betul tak? tapi orang melayu zaman dahulu lebih mengutamakan kiasan dalam berbahasa..

Tapi apa dah jadi dengan Melayu sekarang? Aku dapat rasakan sikap santun orang melayu makin pupus..bukan nak bagitau aku ni tersangat santun ye..hahaha..maksud aku sikap segelintir melayu ni memang kurang adab..Pernah sekali aku alami situasi macam ni:

Adik 1: Akak, nak tanya kalau nak cop baju sukan RM brape?
Aku: Oh, name set ye? Kalau name set RM 15..warna boleh pilih warna yang adik nak..jenis Font pun boleh pilih..refer kat sebelah akak ni.(sambil aku tunjuk di sebelah kiri)
Adik2: Kalau buat ambil masa berapa lama ye akak?
Aku: Nak cepat ke? Kene ambil masa sekurang2 nya seminggu..sebab minggu ni banyak cuti..kedai tutup..
Adik: Oh, macam tu, sekejap ye akak.(dia panggil ayah dia datang)
Ayah budak: Haa, berapa lama ambil masa dik nak cop baju ni?
Aku: Ambil masa lebih kurang seminggu pakcik..
Ayah budak: Lamanya..anak pakcik ni nak pakai baju ni esok.
Aku: Tak sempat pakcik..sebab esok kedai tutup..minggu ni banyak cuti..tu yang tak sempat..lagipun banyak baju lain nak cop
Ayah budak: Alah, kan cop baju ni sekejap je..dalam 3 minit boleh siap dah..kenapa nak ambil masa seminggu? Anak pakcik nak pakai baju ni esok dah..takkan tak boleh cop sekejap je?
Aku: Iye saya tahu, tapi esok cuti..kedai tutup..bos pun tak datang..memang baju tu sekejap je cop tapi kena utamakan baju yang tempah lebih awal..kene ikut turn pakcik..diorang pn ada tarikh nak ambil baju jugak..
Ayah budak: Anak pakcik bukan bawak banyak baju pun..nak cop satu je..bukan bawak seratus..kalau bawak seratus helai ye la nak ambil masa seminggu..ni satu baju jer..takkan tak boleh selitkan baju ni time cop baju yang lain tu?
Aku: tak boleh pakcik..sorry..kene ikut turn orang yang tempah lagi awal..kalau pakcik nak cepat try cari kat kedai lain ye..
Ayah budak: Kat kedai mana lagi?
Aku: saya pun tak tahu pakcik..cuba la cari kat mana2..area bandar ke..rasenye ada..
Ayah budak: Haih..jom balik cepat (sambil berjalan laju dengan muka tak puas hati)
Adik 1: terima kasih ye akak (sambil tersenyum kat aku..sedangkan ayah dia dah lama hilang)

Haa, cuba korang kaji yang mana lagi sopan yang mana lagi kurang adab..anak dia tu dah cukup bagus dan tertib aku rasa..tapi ayah dia MasyaAllah, memang jenis tak tahu bersabar..tak faham bahasa pulak tu..apa salahnya dia cakap dengan aku elok2..lagipun bukan tak nak tolong..masa tu memang hari last kedai bukak..lepas tu aku cuti sampai hari selasa baru bukak balik..takkan aku nak ambil je baju dan duit budak tu lepas tu biarkan je baju tu tersadai kat kedai..takde orang nak cop..haaa, nak macam tu??

Kejadian 2:
Akak: Adik, harga baju ni berapa? (sambil tunjuk baju contoh)
Aku: Oh, yang long sleeve ni saya tak pasti harga kak..kejap saya tanya bos ye..
Akak: haa, awak tanya dulu la, nanti akak datang balik..lepas tu nak tahu warna apa yang ada..(terus blah macam tu je)
Aku: (aku cari code baju tu lepastu whassap bos tanya harga..masa tu boss aku takde kat kuantan..ada kerja luar kawasan..so kalau aku call, boss aku tak tahu jenis baju pulak sebab aku nak bagi picture..terpaksa la whassap..)

Dah lama kemudian..

Akak: Haa dik, dah tahu harga dah?
Aku: Saya dah tanya dah..kejap ye kak..boss busy sikit..saya...
Akak: Xpelah kalau macam tu..saya pun busy jugak.(terus blah macam tu jer)

Aku ni tergamam kat tempat aku duduk tu..baru je aku nak bangun nak tunjuk warna dan picture baju, nak tanya berapa helai anggaran yang nak beli..padahal aku nak explain pun tak sempat kat dia..aku nak inform kat dia yang boss aku nak tahu berapa helai baju baru boleh tahu harga..sebab kalau nak beli banyak ni kene tahu jumlah baju dulu baru tahu harga utk satu pcs..aku tertanya2 tau, dah kenapa macam kurang ajar sangat ek abang2, kakak2, pakcik2, makcik2 zaman sekarang ni? Aku bukan tak biasa ambil order semua, biasa kalau aku deal dengan budak2 muda ke budak kolej ke atau orang yang muda2 datang nak tempah baju korporat ke, takda lagi aku jumpa yang kurang adap kesopanan kesusilaan macam tu..ni dah kenapa pulak yang umur lagi tua dari aku ni bersifat kurang adab ni?

Jadi kesimpulannya, berdasarkan tajuk aku yang atas tu terbukti bukan Orang Melayu kurang adab..sebab ada segelintir sahaja yang berperangai sebegitu..jadi sila lah hilangkan sifat kurang adab dalam diri tu, bukan apa..takut juga nanti berjangkit sifat macam tu pada anak2 mereka..berkemungkinan boleh berlaku sebab anak akan ikut apa perbuatan yang terpampang di hadapan mereka..patutnya bagi contoh yang baik..bukan pada anak2 je, tetapi pada golongan muda sekarang ni..kan lagi baik kalau golongan yang lebih dewasa lebih berbudi pekerti? Baru la boleh tegur golongan2 dan generasi2 yang baru nak meningkat remaja ni..Ini kalau dah dewasa pun bersikap macam tu, yang muda pun terikut2 sikap macam tu, yang kecil2 baru nak melihat dunia pun dah confirm terikut budaya macam tu, korang tak terasa ke suatu hari nanti persoalan aku tu bukan jadi persoalan je tapi dah jadi kenyataan? Fikir-fikirkan lah..

p/s: Bukan main entry kali ni..terasa macam aku buat karangan masa SPM dulu..hohoho





No comments:

Post a Comment