Friday, February 25, 2011

JoM BeLaJaR bAhAsA PaHaNg..

entry ni pon tak de picture jugak yer..harap maklum..hurmm, korang tau kan aku ni orang pahang..huhuhu..ok2, so arini aku nak ajar beberape ayat pahang..tapi agak susah la sebab pahang banyak sangat bahasenyer..setiap daerah cakap lain2..aku sendiri pon tak faham ape bende yang diorang cakap walaupon aku same negeri ngan diorang..jadi, aku ajar word2 yang aku tau je la yer..senang cakap, ni words yang digunakan kat kuantan la..kat daerah lain pening aku nak ajar korang..hihihi..jom study sesame..sume keluarkan pen dan kertas!!!..cikgu dah nak mengajar ni!!!..

1. nak=nok
2. gambar= gambo
3. sudah= sudoh
4. surat khabar=surat kabo
5. sampai=sampei
6. awak=awok
7. sudah/dah=doh..cntoh ayt: orang dah bagitau=orang doh bagitau
8. tak=tok...tpi sebutan dye tak same dengan pnggilan tok(nenek)..kalau nk tau camne sebutan dye gi blajar ngan org phang..hoho
9. belajar=belajor
10. banyak=banyok

cukup la smpai 10 dulu aku ajar yer..nanty pening lak kepale korang..huhuhu..banyak huruf 'o' kan dalam bhase phang??..memang pon..tapi, tak sume ayat boleh letak huruf 'o'..bahase phang tak sama ngan bhasa negeri sembilan walaupon negeri sembilan pon banyak gune huruf 'o' gak kan??..contoh nyer:

ayat betul - ayat negeri sembilan - ayat pahang
1. apa? - apo? - ape?
2. kena - kono - kene
4. ke mana - ke mano - ke mane

haaaa, nampak tak beza tu??tak sume boleh letak huruf 'o'..so, pandai2 la korang..kalau nak menyamar jadi orang pahang pon make sure ayat yang korang nak tukarkan ke huruf 'o' tu bersesuaian yer..hihihi..ok, cikgu letih la..nk rehat..adios..

p/s: sejak akhir2 ni kawan aku tak abis2 belajar bahase korea ngan aku..nasib baik kebanyakan sume yang dye tanye tu aku tau maksudnyer..huahuahua..nanty aku bukak kelas korea lak yer kat blog ni..kalau aku rajin la..kalau yer..kalau...kalau...KALAU...huhuhu..

No comments:

Post a Comment